وزیر آموزش و پرورش:

تقویت مدارس دولتی کشور سیاست اصلی وزارت آموزش و پرورش است

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سیاست اصلی این وزارت‌خانه گفت: تقویت مدارس دولتی کشور سیاست اصلی ما است و نظارت و توسعه مدارس غیردولتی بصورت نظام‌مند جزء اولویت‌های پایین این وزارت‌خانه قرار دارد.

به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در سی‌وهفتمین اجلاس سراسری مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور ضمن گرامی‌داشت سالروز بازگشت آزادگان سرافراز، يكي از وظایف مهم مدیران مناطق، تشکیل شورای مدیران مدرسه دانست و بر حضور پی در پی مدیران آموزش و پرورش مناطق با هدف شناسایی و رفع مشکلات مدارس، تاکید فراوان کرد.
همچنین صحرایی درخصوص تشکیل شورای مدیران مدارس گفت: لازم است تا در شورای مدارس، به نکات تحولی پرداخته شود تا آنان نیز با مدارس دیگر شهر خود آشنا شوند.
وزیر آموزش و پرورش برگزاری دوره‌های ضمن خدمت برای ۱۵۰ هزار مدارس غیردولتی را نوید‌بخش تحولی عظیم در آینده دانست و با اشاره به افزایش شمار مدارس غیردولتی در شهرهای بزرگ، اظهار کرد: هنگامی که در شهرها، به تعداد مدارس غیردولتی افزوده می‌شود، بدین معناست که مدارس دولتی ضعیف عمل می‌کنند.
وی به مدیران مناطق پیشنهاد کرد که فرزندان خود را برای تحصیل، در مدارس دولتی ثبت‌نام کنند؛ زیرا با این اتفاق، بر توجه مدیران مناطق نسبت به مدارس دولتی افزوده می‌شود.
صحرایی افزود: طرح ویژه‌ای برای ۵ استان کشور که از لحاظ شاخص سواد، وضعیت نامناسب‌تری نسبت به سایر استان‌ها دارند، برنامه‌ریزی شده که انشالله اعلام خواهد شد.
وی درخصوص عدالت آموزشی، اظهار کرد: مسئله تقویت مدارس روستایی، عشایری، روستا مرکزی و شبانه‌روزی، سیاست اصولی ما است؛ زیرا صاحبان اصلی دولت آنان هستند و لازم است تا تمام مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها، توجه‌ ویژه به این مسئله داشته باشند.

آموزش و پرورش امروز بر مدار سند تحول بنیادین قرار گرفته است

وزیر آموزش و پرورش افزود: آموزش و پرورش امروز بر مدار سند تحول بنیادین قرار گرفته است.

رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش به تشریح روند برگزاری اجلاس سی‌ و ششم پرداخت و گفت: چگونگی برگزاری اجلاس سال گذشته مورد بحث و بررسی قرار گرفت، در آن اجلاس مهمانانی به ایراد سخنرانی پرداختند اما فرصت گفت‌وگو برای همکاران فرهنگی وجود نداشت؛ به همین دلیل امسال اجلاس به صورت ترکیبی، یعنی مجازی و حضوری برگزار می شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اجلاس امسال با شعار "معلم تمدن ساز، مدرسه اثربخش و ایران قوی" شروع به‌کار کرده است، گفت: تحول در آموزش و پرورش از معلم، با کمک معلم امکان‌پذیر است. در گذشته برنامه درسی نقطه عزیمت اجرای سند تحول قرار گرفت، حتی نظام آموزشی را دچار تغییراتی کردیم و روی نوشتن برنامه درسی تاکید کردیم، اما نتیجه مطلوبی به دنبال آن حاصل نشد در واقع از همان آغاز باید به دنبال این می‌بودیم که نقطه عزیمت مدرسه و نقطه شروع تحول معلم باشد.

وی افزود: معلم عنصری است که اگر متحول شود همه امور دچار تغییرات تحولی خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۵۲۱ مرکز تربیت معلم طی سال‌های دهه ۷۰ و ۸۰ فعال بوده‌اند، گفت: یک خطای راهبردی امروز کشور را به اینجا رسانده که معلم به عنوان هسته تحول‌سازی و قدرت ایران در جای خود نیست و آن از بین بردن و تضعیف مراکز تربیت معلم در آن مقطع بود.

صحرایی با اشاره به اینکه نقطه شروع رشد و پیشرفت در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، مدرسه است، بیان کرد: معلم عامل این رشد و پیشرفت است. امروز در گام سوم تمدن‌سازی هستیم و باید پذیرفت که بدون معلم، تمدن‌سازی ممکن نیست و با وجود معلمان تمدن‌ساز مدارس قوی می‌شوند.

وی با تاکید بر این که سیمای آینده ایران را می‌توان از طریق آموزش و پرورش دید، تصریح کرد: اگر اصلاحات لازم انجام نشود، آینده خوبی در انتظار کشور نخواهد بود.  اولویت هرکس که دل در گرو وطن و انقلاب داشته باشد، آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش با یادآور شدن این موضوع که باید به مدرسه بازگشت، عنوان کرد: بازگشتن به کلاس درس، بازگشتن به گذشته و شیوه‌های تربیت سنتی موضوعی اشتباه نیست زیرا آن‌ها اصالت داشتند. نگاه به گذشته می تواند کلید حل مشکلات بزرگ باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه درباره ۱۰ موضوع مطرح شده برای اجلاس سی‌وهفتم گفت‌وگو انجام می‌شود، بیان کرد: ۶ برنامه ملی در دستور کار آموزش و پرورش است که اهتمام تمامی همکاران را می‌طلبد. این برنامه‌ها مبتنی بر سند تحول بنیادین است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: نقشه راه اجرایی سازی سند به عنوان برنامه عمل پیشرفت قابل توجهی داشته است و امیدواریم به زودی مسیر تایید و تصویب نهایی را طی کند .

وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبتنی بر ۴ نگاشت حقوقی، رسانه ای، نهادی و مدرسه ای است، عنوان کرد: این نگاشت ها به صورت مفصل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

صحرایی در پایان گفت: در خصوص سند تحول ۶ برنامه تربیت معلم و بهسازی نیروی انسانی، مهارت های نرم و سخت، احیای معاونت پرورشی و گسترش امید و نشاط و خودباوری در دستور کار قرار گرفته است، برنامه ملی فضای آموزشی، برنامه سنجش و شایستگی های عمومی و برنامه تقویت سواد خواندن را در دستور کار داریم.